Oudercommissie
Het doel van een oudercommissie is om in samenwerking met de organisatie de kwaliteit van de opvang te behouden en verbeteren. Tevens kan de oudercommissie een rol spelen in de communicatie met ouder(s)/verzorger(s). Dankzij het medezeggenschap-recht (adviesrecht) van de oudercommissie dat is vastgelegd in de Wet kinderopvang, heeft de oudercommissie inspraak en dus invloed op diverse aspecten van de opvang.
​
Een oudercommissie adviseert de opvangorganisatie gevraagd en ongevraagd over de adviesonderwerpen die in de Wet kinderopvang zijn vastgelegd. Tijdens de vergaderingen worden adviesaanvragen van de opvangorganisatie behandeld en worden adviezen geformuleerd. Daarnaast onderhoudt de oudercommissie contact met de ouder(s)/verzorger(s), de organisatie en de GGD.
De taken van de oudercommissie worden officieel vastgelegd in een medezeggenschapsreglement.
​
Elke ouder/verzorger die een kind op de kinderopvang heeft kan plaats nemen. Bij de samenstelling van de oudercommissie wordt gestreefd naar een zo evenredig mogelijke vertegenwoordiging van de verschillende groepen op de opvang.
​
De oudercommissie vergadert minimaal 4 keer per jaar. Wilt u een vergadering bijwonen neem dan contact op. De oudercommissie is te bereiken via onderstaand contactformulier of via de mail; oudercommissie@blije-voetjes.nl
​​​​​
​
​Vertrouwenspersoon​
​
Mevrouw R. Binnenmars is vanuit de Oudercommissie aangewezen als vertrouwenspersoon. Je kunt haar benaderen via de email; vertrouwenspersoon@blije-voetjes.nl. Zij is er voor ouder(s)/verzorger(s) als zich gebeurtenissen voordoen of wanneer u met een vraagstukken zit die u zelf moeilijk vind om aan te geven bij de leiding of het management van kinderopvang Blije-Voetjes. De vertrouwenspersoon luistert en geeft informatie over mogelijke vervolgstappen. Om misverstanden te voorkomen: de vertrouwenspersoon heeft een ondersteunende rol bij het zoeken naar een oplossing. Zij kan doorverwijzen naar de groepsleiding, het management of de externe klachtencommissie. De vertrouwenspersoon neemt dus niet de klacht over. “Er is sprake van professionele afstand.”
Externe Klachtencommissie
​
“Wanneer een ouder/verzorger een klacht of probleem heeft, is het ook mogelijk om direct naar de externe klachtencommissie te gaan. Deze externe klachtencommissie geeft informatie en advies. Ook begeleidt deze commissie ouder(s)/verzorger(s) in het klachttraject wanneer zij een formele klacht indienen. Kinderopvang Blije-Voetjes is aangesloten bij De Geschillencommissie Kinderopvang. Kijk voor meer informatie op de website: http://www.klachtenloket-kinderopvang.nl
​​​​​